26 mai 2009

Aici a fost distrus situl medieval, sau ambiguitatea protestului

La începtul lunii mai am fost la cetatea Râşnovului, căruia saşii-i zic Rosenau, loc drag inimii mele. Când eram mic părinţii m-au dus odată într-o excursie prin ţară (organizată prin sindicat, cum se făcea illo tempore), care excursie a inclus şi vizitarea pomenitei cetăţi ţărăneşti. Şi atât de tare am rămas impresionat de poarta cea mare de la intrare, că ani de zile cetăţile imaginare pe care le desenam aveau un zid cu două turnuri şi o ditamai poarta, cum văzusem eu la o cetate adevărată.

Cetatea arată binişor ca obiectiv turistic, mult mai bine decât acum şase ani. E chiar vizitabilă, chiar plăcută ochiului, deşi, ca orice obiectiv turistic din România, este prost pusă în valoare. Se află o hrubă pe care scrie Muzeu, dar nu e nimic interesant de văzut într-însa. Sunt câteva panouri în limbi de cicrculaţie internaţională, dar textele de pe dânsele au fost traduse de copii de liceu, şi nu dintre cei mai talentaţi ; de exemplu, nu mi-ar fi trecut prin cap că „Fântâna Cetăţii“ se spune pe englezeşte „The Cetate (Fortress) Fountain“.

Elementul cel mai surprinzător sunt însă afişele cu „Aici a fost distrus situl medieval“. Sunt adevărate opere de artă grafică : un pătrat alb, în mijlocul căruia se află un disc negru ; sub discul cernit scrie că acolo a fost distrus situl medieval, se indică funcţia (după distrugere) a imobilului respectiv, şi se dă numele unei firme.

[Aici la Râşnov a fost distrus situl medieval]
Locul unde a fost distrus situl medieval.
(Fotografie de Alex Pănoiu)

Iniţial am crezut că este vorba de un efort de publicitate, şi mă pregăteam să fiu plăcut impresionat de idee şi de realizare. Afişele atrag privirea ; ochii turistului se îndreaptă spre punctul cel negru pe fond alb, şi mintea citeşte că în imobilul respectiv funcţionează, de exemplu, o „Cârciumă“ (îndrăzneţ arhaism, potrivit cu o cetate medievală) ; setea de bere îl îndeamnă să intre ; reclama a funcţionat impecabil.

Apoi mi-am dat seama că sunt totuşi în Imperiul Valah, şi că nu pot să atribui unei firme valahe o atât de idee inovatoare. Şi m-am gândit ce ar putea fi totuşi cu acele afişe interesante. Şi m-am uitat pe Google. Şi am aflat : sunt afişe de protest ! Cineva protestează împotriva adaptării cetăţii în vederea exploatării ca obiectiv turistic. Nu mi-e clar cine protestează ; cred că primăria Râşnov, dar nu sunt sigur.

Vizitaţi cetatea Râşnovului cât se mai poate: din protest în protest, probabil că în scurt timp se va reveni la starea de conservare de acum câţiva ani când nu era nimic de văzut, nimic de făcut şi trebuia să sari gardul pentru a intra înăuntru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu